Recensie: Barbie

Zuurstok roze en een hele grote hype! Deze zomer zal ‘Barbenheimer’ een epische strijd tussen Ultrazoet Barbie en Nolans zware Oppenheimer in de bioscoopwereld ontketenen, waarbij beide titanen de confrontatie met elkaar aangaan.

Vooraf

Deze keer geen pers premiére maar een hele andere ervaring, geen ‘Lady’s night’ maar een zuurstok roze ‘Barbie night’ bij Pathé bioscopen. Ik zelf was naar Tilburg gegaan (voor mij de Pathé bioscoop het dichtst in de buurt). Hordes met mensen stonden in de rij in roze kleding, uitgedost en alles was uit de kast getrokken in de bioscoop. Het was druk, maar wel heel gezellig! De vrouwen waren duidelijk over vertegenwoordigd op deze avond, op wat mannen die met hun vriendin mee moesten en wat gays na. Na een roze bubbel borrel, een spelletje ‘voel en raad het voorwerp’ (wat overduidelijk een rolschaats was) en wat rondgekeken te hebben bij de kraampjes liep ik met mijn vriend naar de zaal. Daar troffen we nog popcorn aan op onze stoel en spa water met frambozen smaak (wie dat heeft uitgevonden wil volgens mij het merk ‘Spa’ om zeep helpen). Voordat de film begon kregen we nog een interactieve Quiz over hoe kan het ook anders ‘Barbie’. Toen was ik wel klaar voor de film maar moesten we eerst nog kijken naar een tutorial/reclame van Ici Paris over hoe je jezelf kan opmaken in de look van Margot Robbie als ‘Barbie’. De arme vrouw die proefkonijn was in de reclame begon steeds ongelukkiger te kijken naarmate we richting het einde van deze lange ‘cringe’ reclame kwamen. Eindelijk…tijd voor de film!

Ken sun

Plot van de film

‘Barbie heeft elke dag een geweldige dag totdat ineens alles niet meer zo perfect verloopt. Platvoeten, nadenken over de dood, kortom er is paniek en een existentiële crisis. Ze moet naar de ‘echte wereld’ om uit te zoeken wat er aan de hand is, want alles hangt samen met een meisje dat niet meer zo gelukkig is met haar Barbie(s). Dus trekt Barbie richting de echte wereld (de onze), stiekem gaat Ken mee. Een nieuwe wereld gaat voor hen open, die nogal verschilt van Barbieland. Barbie gaat hierin op zoek naar zichzelf en stuit op allerlei zaken die in de ‘echte wereld’ behoorlijk anders zijn. Als dat maar goed komt..

Eerste indruk

Humor voert de boventoon in deze film, waar in het begin de humor soms wat té flauw is, wordt het steeds beter naarmate de film vordert. De film stipt maatschappelijke thema’s aan als seksisme, feminisme, de verdeling tussen man en vrouw, gedragsvooroordelen en organisatorische vooroordelen maar dan wel op een humoristische manier die werkt! De onechte wereld is op het scherm in pastelroze kleuren tot op details uitgewerkt. De film is maf, maar Robbie kan in haar rol ook veel diepgang en gevoel kwijt. Dit laatste is de sleutel tot een film die goed in elkaar steekt. ‘Barbie’ is gelaagd en een perfecte balans tussen mafheid en diepgang.

Barbie feet

Minpunten

De film heeft uiteraard ook minpunten, niet alle grappen landen, sommige verhaallijnen zijn onnodig en soms is het wat té over de top of schieten ze wat uit de bocht. Maarja wat wil je bij een film waarbij de fluoriserend Barbieroze verfvoorraad tijdens de opnames wereldwijd op ging (echt gebeurd).

Conclusie

Barbie is een leuke humoristische film met een boodschap, verstopt in een mega suikerspin. Met een verfrissende gezonde dosis zelfspot is Barbie een film met een onvoorwaardelijke inzet en – zelfs – nostalgie. Greta Gerwig eert de Barbie-legacy en zorgt ervoor dat Barbie lovers en haters de film omarmen. Het Barbie-verhaal kaart ‘bepaalde dingen’ aan en doet dat op een goede manier. In Barbie speelt Ryan Gosling als Ken een ogenschijnlijk simpele rol, maar eigenlijk zorgt hij voor het meest complexe personage. De film heeft mij verrast en is heel kort omschreven ‘een geslaagde feel-good film’!

Robn Hood eindoordeel:

1 thought on “Recensie: Barbie”