Recensie: Transformers – Rise of the Beasts

Afgelopen woensdag, een dag na de voorpremière van Transformers – Rise of the Beasts heb ik de film in de bioscoop gezien. Ik keek enorm uit naar deze film omdat ik zelf best wel een Transformers-fan ben. Waren mijn verwachtingen hoog? Ik probeer altijd om de verwachtingen niet al te hoog te leggen maar als je ergens ‘fan’ van bent gebeurd het toch automatisch dat de verwachtingen tóch redelijk hoog komen te liggen. Maar was deze film ook echt goed, of was het toch een teleurstelling zoals de zes films die Michael Bay heeft geproduceerd (waarvan het eerste deel nog wel ‘ok’ was, maar de rest niet zo best)?

TransformersRiseoftheBeasts 3

De geschiedenis

Ik had het er al over, we hebben eerder de Transformers op het grote doek gehad, namelijk de films van Michael Bay en de film Bumblebee uit 2018. De films van Michael Bay waren vooral spectakel, bombastisch, groots en ook wel hysterisch. Toen in 2018 Bumblebee uitkwam van regisseur Travis Knight was die film een verademing onder de Transformers films. Deze film bevat veel meer verhaal, er is meer ‘liefde’ in gestoken, heeft die lekkere 80’s vibe (speelt zich af in 1987) en is niet zo ‘bombastisch’ en ‘hysterisch’ als de Bay-films. Deze film doet overigens de Bay-films ‘vergeten’, alsof ze niet hebben bestaan. Transformers Rise of the Beasts is dus een chronologisch vervolg op Bumblebee en kan je zien als een soort  ‘soft-reboot’ van de Transformers films.

TransformersRiseoftheBeasts 2

Het verhaal

We gaan naar het jaar 1994, en maken dus na Bumblee een sprong in de tijd. De Maximals, Predacons en Terrorcons voegen zich in de strijd op aarde tussen de Autobots en de Decepticons. Noah Diaz ((Anthony Ramos) is een gewone jongen uit Brooklyn die samen met de ambitieuze researcher Elena (Dominique Fishback) bij dit gevecht betrokken raakt. Optimus Prime en de Autobots nemen het intussen op tegen Scourge (stem: Peter Dinklage), een nieuwe aartsvijand die het op hun ondergang gemunt heeft. Scourge is niet de enige vijand want ze krijgen te maken met een nog grotere dreiging: Unicron (stem: Colman Domingo), een gigantische metalen planeet die andere planeten verslind om zichzelf te voorzien van genoeg energie. Dit betekent ook dat deze enorme ‘Transformer’ op het punt staat de Aarde te verslinden.

Veel herhaling of toch vernieuwing?

Je zou denken dat een verhaal over de ondergang van de aarde weer een herhaling van zetten is. Dat het weer alleen ‘popcorn vermaak’ zal zijn, en deze film eigenlijk van dezelfde kwaliteit is als de Bay-films. Niets is minder waar. De vernieuwing zit hem vooral in het feit dat het niet weer dezelfde strijd is tussen de Decepticons en de Transformers, wat we natuurlijk al heel vaak hebben gezien. Deze keer is het anders, en worden er nieuwe Transformers geïntroduceerd die goed in het verhaal zijn werk doen. Dit komt natuurlijk door de komst van de Maximals, een combinatie van robot en dier is die veel mogelijkheden met zich meebrengt en dus heel vernieuwend werkt. Daarnaast is er een autobot die deze keer een prominentere plek in de film krijgt, namelijk Mirage. Dit zorgt ervoor dat de anderen wat meer naar de achtergrond verdwijnen maar niet op een storende manier. Zijn humor was een fijne toevoeging aan de film, mede doordat het ook grappen waren waar je ook echt om kon lachen. Een klein minpuntje was zijn taalgebruik wat ervoor zorgde dat het veel moderner overkwam dan een film die zich afspeelt in de jaren 90. Die 90’s vibe had ik dus nog nét wat meer mogen voelen, alhoewel het met de muziek wel goed zat.

CGI en de cinematografie

Laat ik beginnen te zeggen dat ik de beelden in deze film echt top vind! Ik heb echt zitten genieten van deze film omdat het wat mij betreft een mooie mix is tussen humor, actie en zelfs ook een beetje wat weg heeft van een avonturenfilm. Dit laatste komt wat mij betreft vanwege de perfecte beelden in deze film. Oftewel de cinematografie is perfect, vooral als je kijkt naar het moment dat ze naar Peru gaan. Mooi geschoten beelden wat zorgt voor een fijne en prettige kijkervaring. Ik ben ook van mening dat deze film veel minder chaotisch is en de rust bewaard van zijn voorgangers (en dan heb ik het dus niet over Bumblebee). Hierdoor krijgt de regisseur ook veel meer tijd om de film op een mooie manier in beeld te brengen, en die kwaliteit zie je terug in de cinematografie. Dit werkt ontzettend lekker en vergroot wat mij betreft de kwaliteit van de film. Transformers films moet je ook niet te ‘groots’ en ‘bombastisch’ maken, en dat is nu juist de kunst omdat je wel met grote metalen levende dingen te maken hebt. De CGI vind ik ook goed, de Transformers zien er meer uit zoals ze horen te zijn en (meer comic accurate), dus qua grootte, de kleuren en zijn niet meer zo uit verhouding als in de vorige films. De special effects zagen er ook prima uit, ik had daar totaal niks op aan te merken.

TransformersRiseoftheBeasts 1

Balans

Wat mij betreft heeft de film ook een perfecte balans. Dit komt mede door de actie in combinatie met de humor, maar het allerbelangrijkste is nog de balans tussen de menselijke karakters en de Transformers. Er komen maatschappelijke thema’s aan bod zoals Noah die maar moeilijk aan een baan kan komen in de maatschappij. Dit terwijl hij die juist zo hard nodig heeft vanwege de ziekte van zijn broertje. Ook Elena kampt op het werk met ongelijkwaardigheid maar neemt het voor lief, ondanks dat ze veel talent heeft. De mix tussen deze menselijke verhaallijnen, de strijd van de Transformers en hoe deze verhaallijnen bij elkaar komen werkt erg lekker. Het geeft de film niet alleen een ‘CGI popcorn vermaak’ karakter.

Minpunten

Zijn er dan echt geen minpunten? Zeker wel! Het verhaal is natuurlijk nog vrij ‘dun’, dus deze film moet het daarvan niet hebben. Alhoewel dit (op Bumblee na) al wel veel beter en sterker in elkaar zat dan zijn voorgangers. Zoals ik eerder al zei miste ik een beetje die 90’s vibe in deze film waar ze wat mij betreft veel meer mee hadden kunnen doen. Dit zou gezorgd hebben voor nét wat meer extra sfeer in de film. Nadat ik mijn podcast heb gemaakt ben ik het ook met Joël eens dat het einde wat geforceerd overkwam, hier hadden ze iets langer de tijd voor kunnen nemen. Echter snap ik de keuze want de speelduur van de film is eigenlijk nu perfect. Een ander minpunt is dat we van twee Maximals echt iets hebben gezien zoals Optimus Primal (de gorilla) en Airazor (de arend). De rest zoals Cheetor en Rhinox, hingen er maar een beetje bij. Dit is wat mij betreft een gemiste kans, maar wie weet zien we meer van ze in een volgend deel.

TransformersRiseoftheBeasts 4

Conclusie

Wat mij betreft is dit een hele leuke zomerfilm die je zeker niet mag missen in de bioscoop. Niet te ingewikkeld, leuke actie en humor, mooie beelden en zeker veel beter dan de vorige Transformer films. Ik geef deze film een 7,5! Of deze film Bumblebee heeft overtroffen daar ben ik nog niet helemaal uit. Wellicht is Bumblebee toch nog ietsjes beter…? Lastig!

Mis zeker de post-credits scene niet want ook dat vond ik genieten! Waarom? Luister binnenkort de nieuwe podcast waarin ik alle details onthul. Let op! Deze podcast zit wel vol met spoilers.