Recensie: Black Mirror seizoen 6

Black Mirror seizoen 6 recensie

Black Mirror is na het 5e seizoen dat alweer uit uit 2019 komt eindelijk terug, de serie met indrukwekkende plots en maatschappelijke thema’s behoorlijk uitvergroot. Met name is Black Mirror sterk in het in beeld brengen van het onbehagen over onze moderne wereld. De serie is uiteraard weer op Netflix te vinden. Is seizoen 6 echt weer de moeite waard, en zijn de makers erin geslaagd om met dit nieuwe seizoen de andere seizoenen te overtreffen? In deze recensie lees je er alles over!

Let op, deze recensie bevat spoilers!

Aflevering 1: ‘Joan is Awful’

black mirror joan is awful

Aflevering 1 neemt je meteen weer mee in de vibe van Black Mirror. In deze aflevering ontdekt Joan (Annie Murphy) dat een streamingsdienst genaamd ‘Streamberry’ die verdacht veel lijkt op Netflix een serie heeft gemaakt over haar dagelijkse leven. De hoofdrol wordt vertolkt in deze serie  die over Joan gaat door actrice Salma Hayek (althans, via de nieuwe technologieën). Joan is alles behalve blij met deze ontwikkeling want in de serie die over haar gaat wordt alles nog eens uitvergroot om haar in een nog kwader daglicht te stellen. Hiermee ziet ze haar leven compleet in duigen vallen.

Aflevering is neemt je mee in de ‘vibe’ die je graag wil zien bij Black Mirror. Het vergroot wederom maatschappelijke thema’s van de huidige maatschappij, en toont aan dat techniek niet altijd een ondersteunende factor kan zijn maar juist ook tegen je kan werken. Toch mis ik in deze aflevering het verbluffende gevoel waar Black Mirror je in eerdere seizoenen vaak mee achterliet. Wellicht is het een wat milde aflevering voor een serie als Black Mirror, maar al met al een prima aflevering om het nieuwe seizoen mee van start te gaan.

3,5/5 sterren.

Aflevering 2: Loch Henry

BlackMirror LochHenry 2 01d4f39

Aflevering 2 gaat over een klein plaatsje in Schotland waar Davis (Samuel Blenkin) en Pia (Myha’la Herrold) naartoe gaan om een documentaire op te nemen. Davis is in dit kleine plaatsje opgegroeid en het stelt logeert bij zijn moeder. Met hulp van een oude vriend die in de plaatselijke pub werkt (gespeeld door Daniel Portman) gaan ze op zoek naar de waarheid van een reeks gebeurtenissen uit het verleden. Deze gebeurtenissen leiden vooral naar een aantal gruwelijke moorden, dus deze aflevering kan wel echt worden bestempeld met het misdaad genre.

De aflevering is prachtig in beeld gebracht en geeft de sfeer van Schotland en het grauwe plaatsje enorm goed weer. Deze aflevering is ook veel spannender te noemen dan zijn voorganger door het gruwelijke verhaal en de boodschap die de serie wil bereiken op real life leed. Daniel Portman (bekend van Podrick uit Game of Thrones) brengt ook nog wat luchtigheid in de aflevering met een rol die goed bij hem past.

Het acteerwerk is goed, de cinematografie is goed en het verhaal steekt goed in elkaar. Toch gaf me deze aflevering wederom niet het Black Mirror gevoel. Het liet me niet verbluffend achter en er zat ook geen twist in het verhaal waardoor het me achteraf nog aan het denken zou zetten. Dat is wat mij betreft een gemiste kans.

3/5 sterren.

Aflevering 3: Beyond the sea

black mirror beyond the sea

Zou aflevering 3 dan die Black Mirror vibe geven? Aan de cast zal het in ieder geval niet liggen want in deze aflevering speelt Aaron Paul (vooral bekend van zijn rol van Jesse Pinkman in Breaking Bad), en Josh Hartnett ( bekend met zijn rol als Danny Walker in Pearl Harbor en andere films als Black Hawk Down, Sin City, Lucky Number Slevin en 30 Days of Night).

In een alternatieve versie van het jaar 1969 zijn David (John Hartnett) en Cliff (Aaron Paul) astronauten die op een langdurige missie zijn. Uiteraard speelt de moderne techniek in deze aflevering weer een rol, want dankzij deze techniek kunnen ze zowel in de ruimte als op aarde tijd doorbrengen met hun gezin. Door een tragische gebeurtenis worden ze echter behoorlijk op de proef gesteld en staat hun vriendschap maar ook de missie onder druk.

Deze aflvering vond ik erg goed. Dit komt omdat het in deze aflevering weer gaat over moderne techniek, maar daarnaast ook nog veel meer dan dat. Het gaat over vriendschap, op de proef gesteld worden en tot het uiterste gedreven worden. Er zit tevens een knipoog in de aflevering naar de Amerikaanse erotische thriller ‘Single white female’ uit 1992. De aflevering is wel vrij lang (80 minuten) maar dat heeft me totaal niet gestoord. Ook is de ‘pacing’ van deze aflevering vrij traag, het is echt een slow burn. Op de één of andere manier werkt dat wel lekker. Het verhaal vind ik daarin tegen goed in elkaar gezet en ingrijpend.

Conclusie: een sterke aflevering met enorm veel goede facetten, maar wederom miste ik toch ergens nog steeds die klassieke ‘Black Mirror’ vibe. Overigens komt deze aflevering er wel heel dichtbij in de buurt.

4/5 sterren.

Aflevering 4: Mazey Day

Black Mirror n S6 E4 00 17 59 07

Aflevering 4 is een aflevering waar duidelijk het thema van ongevraagd foto’s maken van personen boven water komt. Het brengt uiteraard ook thema’s aan het licht met betrekking tot de pers die inbreuk maken op de privacy van beroemdheden. Of denk aan de ‘juice-kanalen’ in de hedendaagse maatschappij. Kortom het gaat over de kritiek op de paparazzi zonder de ethiek van fotografie in het algemeen in twijfel te trekken.

‘Mazey Day’ speelt zich af in 2006, ook wel het jaar van iPods en de hoogtij dagen van de paparazzi. We volgen Bo (Zazie Beetz), een fotograaf die worstelt met de vraag of ze wil blijven werken als fotograaf voor de paparazzi omdat ze het eigenlijk zat is. Mazey (Clara Rugaard) is een veelgeprezen en jonge actrice die werkt aan een drama in Tsjechië. Alles gaat goed met Mazey totdat ze op een dag op mysterieuze wijze de productie stopzet en terugkeert naar de VS, naar een onbekende locatie. Er gaan geruchten dat Mazey verslaafd is en in een afkickkliniek zit, hierdoor wordt er veel geld geboden voor diegene die een foto van Mazey weet te maken. Bo hoort hier van en omdat ze het geld goed kan gebruiken besluit ze om nog eenmalig als paparazzi te werk te gaan, met dodelijke gevolgen…

Ik zat deze aflevering te kijken en dacht even dat ik in een andere serie was beland. Het lijkt meer op een horror verhaal dan een Black Mirror aflevering en dat is wat mij betreft een gemiste kans. Ik weet dat Charlie Brooker (de bedenker van de serie) een andere kant op wilde gaan met Black Mirror, en dat is hier ook wel behoorlijk te merken. Of dit echter de juiste manier is vraag ik mij af. De aflevering laat je totaal niet achter met het verbluffende gevoel wat Black Mirror zo goed kan in eerdere seizoenen. Juist deze aflevering had dat goed kunnen doen met commentaar van de maatschappij op de paparazzi uit de jaren 2000 en de juice kanalen in de huidige maatschappij. Overigens is dit wel een aflevering waar ontzettend veel hints worden gegeven die het einde van de aflevering zouden kunnen voorspellen, dat zit er dan wel weer goed in verwerkt. (Denk aan de verwoeste kamer wanneer de dokter aanwezig is, de geiten en dat ze twee nachten hoeft door te komen voordat ze zich weer beter voelt. Een andere hint is de track van Muse”Supermassive Black Hole” met een knipoog naar de Twilight serie).

2,5/5 sterren

Aflevering 5: Demon 79

Demon79 1b685d2

De laatste aflevering van dit seizoen is de vijfde genaamd ‘Demon 79’. Wat ik heb begrepen is dit de aflevering die ook wel onder de noemer Red Mirror is uitgebracht.

In deze aflevering gaan we naar de jaren 70, om precies te zijn 1979 in Engeland. Nida (Anjana Vasan) is een schoenen verkoopster die per ongeluk een demoon (Paapa Essiedu) oproept via een talisman die ze vind in de kelder van haar werk. Ze komt echter niet zomaar van deze Demoon af want ze moet binnen 3 dagen drie mensen vermoorden. Als ze dit niet doet dan heeft de demoon ook gefaald en vergaat de wereld.

‘Demon 79’ is wederom geen ‘Black Mirror’ aflevering, dat is overduidelijk te merken. Charlie Brooker (de man achter de serie) heeft dit tevens ook zelf toegegeven. Dit neigt niet zozeer naar een aflevering over moderne technieken of media satire maar meer een aflevering met een bovennatuurlijk element en grijpt meer terug naar de horror uit de jaren 70.

Interessant is het wel, want betekent dit dat we in de toekomst na Black Mirror een serie krijgen genaamd ‘Red Mirror’ met meer van dit soort afleveringen? Je moet er wel van houden, want als dit je ding niet is dan haken denk ik veel Black Mirror fans af. Ik vond de aflevering niet slecht, maar ook niet een aflevering waarvoor ik deze serie kijk. De aflevering is ook niet echt eng te noemen, en allesbehalve schokkend. Wat ik wel enorm goed vond is de sfeer die de aflevering neerzet. Je wordt helemaal meegenomen in de setting van de jaren 70 door de aankleding, camerawerk, editting en het perfecte acteerwerk.

Toch kom ik maar uit op 2,5 ster omdat dit niet helemaal mijn ding is. Kwestie van smaak dus.

2,5/5 sterren

Eindoordeel

Seizoen 6 van Black Mirror vind ik zeker geen slecht seizoen. Stuk voor stuk steken de afleveringen goed in elkaar. Daarnaast keek de serie erg lekker weg. Ik vind aflevering 3 ‘Beyond the sea’ er het meest bovenuit steken. Toch miste ik zoals ik in het artikel vaker vermeld, de klassieke ‘vibe’ van Black Mirror die we gewend waren. Afleveringen die je aan het denken zetten, verbaasd achterlaten, of de bekende plots en twists in het verhaal.