Recensie: The Creator

Er wordt al behoorlijk wat gespeculeerd of dit de beste film is van het jaar: The Creator. Een nieuwe sci-fi film van regisseur Gareth Edwards, bekend van de Star Wars film ‘Roque one’. Maar is dit wel de beste film van het jaar en kan ik die mening delen, of zijn er toch nog wat haken en ogen?

Vooraf

Laat ik beginnen te vermelden dat ik een groot fan ben van sci-fi films, en een groot fan ben van Edwards eerdere werk ‘Roque One’. Dit vind ik oprecht één van de beste Star Wars films. Met deze film kiest hij voor een soortgelijke setting. The Creator kan je zien als een mix van Roque One, The Terminator, en misschien ook wel de veel besproken serie The Last of Us. Dat er uit deze films en serie inspiratie is gehaald is overduidelijk. Dat maakt de film tot een waar spektakel, vooral qua sfeer en visueel. Het onderwerp van de film is ook goed gekozen, want AI is momenteel erg relevant in de hedendaagse wereld. Er is niet voor niets een schrijvers en acteur-staking geweest (acteur stakingen zijn momenteel nog bezig) omdat ze grote zorgen hebben dat AI hun banen overneemt. En geef ze eens ongelijk.

The creator2

Plot van de film

Deze epische sci-fi film vol met actie speelt zich af in de toekomst waar een oorlog tussen de Verenigde Staten en de robots steeds meer uit de hand loopt. De amerikanen hebben AI in de ban gedaan vanwege uit de hand lopende situaties. De mens werd overvleugeld door AI , en lieten een kernbom afgaan die Los Angeles en één miljoen van haar inwoners in een puinhoop veranderde. Dat gebeurt rond 2065. Deze gebeurtenissen zorgde ervoor dat de Amerikaanse regering een verbod op kunstmatige intelligentie heeft uitgevaardigd. In de Aziatische landen (aangeduid in de film als Nieuw-Azië) is AI juist zo met de hedendaagse realiteit verweven dat ze AI willen behouden. Robots en robotachtige mensen maken er zelfs de dienst uit.  Om de oorlog te kunnen winnen hebben ze een nieuw wapen ontwikkeld. Vervolgens is het aan voormalig militair Joshua (John David Washington) om dit wapen te vinden. Het blijkt niet zomaar een wapen te zijn maar verborgen in een kind (weliswaar een robot-kind). Joshua wordt dus gerekruteerd om het kind op te sporen en te doden maar er ontstaat een band tussen de twee. Eigenlijk op een soortgelijke manier als tussen Joel en Ellie in The Last of Us. Er begint een ware klopjacht.

Eerste indruk

Ik had eerlijk gezegd iets meer verwacht van deze film. Ik voelde het niet echt op één of andere manier en dat is erg jammer natuurlijk. Het verhaal is een beetje cliché waardoor je de film weer snel kan vergeten en ik voelde het emotionele niet helemaal, maar daarbij de dreiging in de film ook niet. Het leek wat vlak, alsof er wel pogingen werden gedaan om dit bij de kijker binnen  te laten komen maar het kwam niet helemaal goed uit de verf. Daarnaast vond ik de film soms wat rommelig van aard. Dat rommelige zou kunnen komen door de pacing van de film die op sommige ogenblikken snel gaat, en dan ineens behoorlijk inkakt. Visueel is de film een plaatje, niks op aan te merken en wellicht visueel wel de beste film van 2023. De film leert ons dat robots ook liefde kennen, en dat is eigenlijk niets nieuws onder de zon. Dit irriteert een beetje. Gelukkig zit er wel genoeg humor in de film om een mooie balans te creëren tussen het bloedserieuze van het verhaal. Het visuele is natuurlijk wel iets wat heel erg leunt op films als Star Wars en Blade Runner maar het werkt wel.

The Creator1

Beste film van 2023?

Ik heb het op internet de laatste dagen al vaak voorbij zien komen of dit de beste film is van 2023 (zoveel maanden hebben we nu ook niet meer te gaan dit jaar), maar die vraag kan ik zelf wel beantwoorden met “nee”. Volgens mij zijn ze de film ‘Oppenheimer’ dan alweer vergeten want die steekt wat mij betreft nog wel boven deze film uit, zelfs terwijl sci-fi meer mijn genre is. The Creator is echter wel met een bescheiden budget gemaakt (80 miljoen dollar) maar ziet er veel duurder uit. Dit komt mede omdat de film gewoon op locatie is geschoten zoals Thailand en andere Aziatische locaties. Daarna werden pas de visuele effecten en CGI toegevoegd, iets wat vaak juist andersom gebeurd. Daarbij is de CGI op zo’n manier in deze film toegepast dat het geen ‘overkill’ is, iets wat we helaas wel tegenwoordig vaak bij Marvel zien. De film is met een kleine crew en lokale bewoners geschoten, en dat ademt de film uit in goede zin.

Minpunten

Eigenlijk heb ik de minpunten al benieuwd, en dit heeft vooral betrekking op het cliché verhaal en het emotionele aspect wat niet tot zijn recht komt. Het visuele en de cinematografie sleept je mee, maar doordat het verhaal zo ‘vlak’ is irriteert dit teveel en komt het wat mij betreft niet genoeg binnen om er volop van te kunnen genieten. Het doet geen eer aan de film, deze zal dan ook snel op het ‘vergeten films’ lijstje komen te staan.

creator 2

Conclusie

The Creator heeft veel goede facetten, en is echt een aanrader om een bezoekje te brengen aan de bioscoop. Visueel, CGI en cinematografie zijn perfect. De humor zit goed, en de film bevat veel goede elementen zoals het rennende olievat, een soort bom op poten die komt aanstormen. Een fantastische maar ook doodenge uitvinding. Qua worldbuilding en acteurs zit het ook prima, maar wel een film die snel in het geheugen zal wegzakken. Een opzichzelf staande film die de sci-fi fans doet verwonderen (vooral in de bioscoop, iMax)  maar door het verhaal niet genoeg ‘body’ heeft wat mij betreft.

Eindcijfer: 7