Recensie: Elemental

Vooraf

Ik ben geen hele grote fan van animatiefilms, het is een soort drempel waar ik mezelf altijd overheen moet zetten. Geen idee waarom eigenlijk, want als ik dan eenmaal aan een animatiefilm begin (vooral van Pixar) dan zijn ze meestal toch erg leuk, vermakelijk of zelfs verassend! Is Elemental dit ook? In deze recensie lees je er alles over. Ik heb de film dus niet afgelopen zomer (juli) in de bioscoop gezien, maar toen de film net op Disney+ stond.

blog image elemental1

Het verhaal

We maken kennis met een kleurrijke wereld, die is ingedeeld in de vier elementen: aarde, lucht, water en vuur. De hoofdstad is Element City waar het verhaal van deze film zich in afspeelt.

De vuurlingen Cindy en Bernie Lumen verhuizen naar de grote stad en worden met de nek aangekeken door de andere elementen. Ze behoren tot de eersten van de vuurelementen die in Elemental City komen wonen. Ze nemen hun intrek in een buitenwijk waar ze een winkeltje beginnen. In eerste instantie lijkt alles prima te verlopen, en wil dochter Ember niets liever dan later de zaak van haar vader overnemen. Ze is nogal heetgebakerd en driftig wat niet ten goede komt in de zaak, ze jaagt de klanten weg en zet regelmatig de halve zaak in de fik. Dan blijkt er ook nog een ernstige lekkage te zijn ontstaan, dit kan leiden tot de sluiting van de zaak. Ember stelt alles in het werk om de zaak van haar vader te redden. Tijdens deze reddingsmissie leer ze naar haar hart te luisteren, en sluit ze een vriendschap met het water-personage Wade. Uiteindelijk wordt ze zelfs verliefd op Wade, maar water en vuur, gaat dat goedkomen?

Eerste indruk

Het plot van de film lijkt in eerste instantie niet echt duidelijk en zelfs uit twee delen te bestaan. Dat hoeft niet altijd een probleem te zijn maar lijkt in deze film niet lekker te werken. Als da uiteindelijk toch samenkomt, krijg je een geanimeerd romcom verhaal voorgeschoteld. Niet echt uniek te noemen dus. Naast romcom worden er ook nog maatschappelijke thema’s aangesneden zoals discriminatie, migratie en vreemdelingenangst. De hoofd karakters Ember en Wade zijn erg leuk en zorgen ervoor dat de film een speels karakter krijgt wat bij een Pixar film hoort. Je ziet gewoon heel duidelijk vanaf het begin dat ze voor elkaar gemaakt zijn. Dat is meteen het sterke punt van deze film, want als je in een animatie film het emotionele naar boven kan halen tussen personages is dat ontzettend knap.

blog image elemental2

Minpunten

Het verhaal had wat mij betreft beter gewerkt als – hoe belangrijk ook – de maatschappelijke thema’s je niet constant om de oren hadden gevlogen. Aan de kaak stellen is belangrijk, maar wat mij betreft was het een beetje overkill.

Daarnaast lijkt me deze film voor kinderen iets te ingewikkeld vanwege de complexe materie. Dan heb ik het over de diepere laag van de film zoals de maatschappelijke thema’s, maar ook zaken zoals liefdesverdriet en lastige keuzes. De humor is behoorlijk flauw, als je daarvan houd dan zit je natuurlijk goed maar  kan soms wat vermoeiend zijn.

Eindoordeel

De animatie is prachtig, de leuke karakters en de muziek zijn wat mij betreft perfect, én werken in deze film. Op sommige momenten kwamen deze (leuke woordspeling) ‘elementen’ op een heel goede manier bij elkaar. De romcom kwam niet altijd goed uit de verf maar op sommige momenten werd je tóch meegetrokken door een mooie meeslepende sfeer (vooral op het moment door de waterleidingen van Element City). Hierdoor ontroert de film voldoende. Dit is zeker niet de beste Pixar film, en ze lijken een beetje over de ‘top’ heen te zijn. Alles bij elkaar is het voor Pixar-begrippen net wat te weinig. Gezien de mooie animatie krijgt deze film als eindoordeel van mij een 7.