Recensie Jeroen: Transformers One

Op 9 september mocht ik, Jeroen, aanwezig zijn bij de persvoorstelling van de nieuwste Transformers-film, Transformers One. In tegenstelling tot de live-action films die de afgelopen jaren zijn uitgebracht, ging het dit keer om een animatiefilm. Ik keek er stiekem best naar uit, omdat ik me eigenlijk altijd wel vermaak met een Transformers-film, hoe minimaal dat soms ook is – zelfs bij The Last Knight. De trailer, die ik een paar keer had gezien, sprak me aan en wat ook hielp, was de indrukwekkende sterrencast die de stemmen heeft ingesproken. Maar daarover later meer.

Transformers One

Laten we beginnen met het verhaal. Geen zorgen, ik zal geen spoilers geven over de afloop voor het geval je niet precies wilt weten hoe het afloopt. We maken kennis met D-16 en Orion Pax, twee mijnbots die op de planeet Cybertron, Energon moeten delven. Op een dag besluiten ze echter dat ze meer willen zijn dan slechts simpele mijnwerkers. Dit besluit leidt hen naar onverwachte plekken en stort hen in een avontuur dat de toekomst van Cybertron moet veiligstellen. Hoewel het verhaal vrij eenvoudig is, bracht het in ieder geval meer diepgang dan vooral de eerste vijf Transformers-films. Je moet er rekening mee houden dat dit een familiefilm is, waardoor het verhaal voor iedereen goed te volgen moet zijn. En daarin is de film zeker geslaagd, vind ik.

transformers one T1 FP 107 rgb 1200x900 1

Het stemacteerwerk was degelijk, maar niet uitzonderlijk memorabel. Toch vond ik dat de hoofdcast het opvallend goed deed. Zoals eerder vermeld, beschikt de film over een indrukwekkende sterrencast, wat zeker iets toevoegt. De herkenbare stemmen maken het makkelijker om met de personages mee te leven. De hoofdrollen worden vertolkt door Chris Hemsworth als Orion Pax, Brian Tyree Henry als D-16, Scarlett Johansson als Elita, Keegan-Michael Key als B, en Jon Hamm als Sentinel Prime. Vooral Chris Hemsworth en Brian Tyree Henry wisten me echt te overtuigen; hun personages voelden het meest levendig aan. Daarnaast vond ik Keegan-Michael Key fantastisch in zijn rol. Hij bracht veel humor, wat zijn personage meteen mijn favoriet maakte.

Transformers One Reviews1

De animatie was prachtig en had een stijl die duidelijk afweek van wat je normaal ziet in bijvoorbeeld Pixar-films. Juist die andere benadering voelde verfrissend en prettig, om een of andere reden. De muziek, gecomponeerd door grootmeester Brian Tyler, droeg ook aanzienlijk bij aan de sfeer. De soundtrack bevatte veel mechanische, robotachtige klanken, waardoor je echt het gevoel kreeg dat je je in deze wereld bevond.

Kortom, ik heb enorm genoten van deze film en me er uitstekend mee vermaakt. De stemmencast was sterk, met vooral opvallende prestaties van Chris Hemsworth, Brian Tyree Henry en Keegan-Michael Key. Ik zou de film zeker aanraden voor een gezellig uitstapje met de kinderen, al is hij misschien minder geschikt voor de allerkleinsten vanwege enkele spannende scènes die mogelijk te intens zijn. Ook zonder kinderen is deze film absoluut de moeite waard, want er is genoeg te beleven voor zowel jong als oud. Transformers-fans zullen waarschijnlijk extra genieten dankzij de vele easter eggs. Daarom geef ik de film een welverdiende 4 sterren.

Robn Hood eindoordeel: